• 606 888 315
  • Po-Pá 10-17 hod
info@toptrika.cz

NONSTOP Osobní odběr: Čerpací stanice KM-Prona

Průmyslová 12, Praha 10 Hostivař, 102 00, mapa

Objednat potisk

6 věcí, které mají úspěšné e-shopy s tričky společné

Zajímá vás, jaké jsou nejdůležitější předpoklady pro to, aby byl váš e-shop s tričky úspěšný? Od roku 2013 jsme dodávali trička do desítek internetových obchodů, a tak vám dovedu velmi přesně říci, proč se někomu daří trička prodávat a někomu zase ne. Naší snahou je, aby se našim zákazníkům s prodejem triček dařilo, a proto je i naší povinností tyto zkušenosti a vědomosti předávat dále.

Informace obsažené v tomto článku jsou souhrnem zkušeností z celkem 40 internetových obchodů s tričky, kdy každý z nich měl roční obrat do 1 milionu korun. Ty úspěšné spojovalo těchto níže popsaných 6 bodů. Neberte to však prosím jako nutné pravidlo. Našlo se i pár vzácných výjimek, které byly úspěšné i bez toho, aby dodržovaly některý či více z těchto bodů.

1. Zaměřte svůj e-shop na úzkou cílovou skupinu, ve které se sami pohybujete

Nemá význam pokoušet se zavděčit se svými tričky co největšímu množství lidí, a dělat například trička s televizními seriály, meme obrázky či všeobecně vtipnými motivy. Takovými tričky už je totiž trh přesycen. Svou šanci na úspěch ale násobně zvětšíte tehdy, pokud se budete orientovat na úzkou cílovou skupinu zákazníků, ve které se sami pohybujete a dobře ji znáte.

Dejme tomu, že vás například kromě tvorby grafiky baví ještě závodní cyklistika. Pohybujete se mezi cyklisty, bavíte se s nimi, znáte jejich slang, různé interní vtipy, situace které cyklisté řeší atd. Díky vaší hlubší znalosti této cílové skupiny dokážete vymyslet mnoho originálních grafických motivů, které sice zaujmou pouze cyklisty, ale o to více se jim budou trička líbit.

Nemusí se samozřejmě jednat pouze o sport. Může to být i třeba profese, hobby či umělecký nebo módní směr. Například vytvoříte e-shop pro hasiče, rybáře, milovníky psů či koní, auto-moto nadšence, fotografy, farmáře, modeláře, minimalisty, atd.

2. Nevytvářejte vlastní značku, ale hodnotný obsah na tričkách

Mnoho začínajících podnikatelů v tomto odvětví dělá tu chybu, že chce vytvořit svou vlastní značku oblečení, kvůli které budou lidé jejich oblečení kupovat. Na to je ale potřeba nejprve investovat stovky tisíc či miliony korun do marketingu a vytvořit tak v hlavách lidí hodnotu této značky. Ale budujete-li malý e-shop s obratem spíše do 1 milionu korun, pak je vnucování vlastní značky zákazníkovi spíše na obtíž.

Samozřejmě se musí váš e-shop nějak jmenovat a tento název musí vašim potenciálním zákazníkům utkvět v hlavě. Budujte ale spíše brand samotnému e-shopu než textilu který prodáváte. Pokud jste si někdy kupovali třeba boty či batoh od neznámé značky, pak vám také jejich logo viditelně umístěné na produktu spíše vadilo, než že byste se s ním chtěli chlubit.

V případě malého e-shopu není pro zákazníka vůbec hodnotná vaše značka, dokonce mnohdy ho nezajímá ani kvalita a střih samotného textilu. To, co si zákazník kupuje, je obsah na tričku, díky kterému vyjadřuje určitou myšlenku či sdělení ostatním lidem, kteří ho v tričku uvidí.

Vkusně navržený design trička pro příznivce automobilové rally.

3. Raději méně hezkých grafických motivů, než mnoho obyčejných

Určitě jste si všimli, že restaurace, které mají v nabídce příliš velké množství jídel, obvykle moc dobře nevaří. Naopak vynikající restaurace mají ve své nabídce třeba jen deset jídel. Stejné je to i s nabídkou triček v e-shopu. Mnozí obchodníci se snaží nabídnout zákazníkovi velké množství triček, aby si mezi nimi za každou cenu vybral. Pokud ale vynaložíte veškerou svou energii či rozpočet na 100 motivů, bude to úplně o něčem jiném, než když těch motivů bude pouze 10.

Grafické motivy mohou být klidně i jednoduché, ale musí být zajímavé a vkusné, aby se lidem líbily. Je-li tedy vaší myšlenkou na tričku pouze nápis, udělejte ho alespoň zajímavým písmem a přidejte fontu barvu, efekt či atypický tvar.

4. Pečlivě vyberte textil, který budete na svém e‑shopu nabízet

Stejně jako v případě grafických motivů i zde platí, že širokou nabídkou různých variant střihů a barev textilu své zákazníky při výběru spíše paralizujete. Je vhodné zvolit jen několik málo střihů a barev, které odpovídají vaší cílové skupině.

Máte armyshop na kterém prodáváte i trička? Pak vaše zákazníky budou zajímat klasické unisex střihy v barvách khaki, military, černá. Máte e-shop pro milovníky psů? Pak nabízejte převážně dámská trička ve světlých a živých barvách, jako limetková, oranžová, tyrkysová.

Nezapomeňte také na to, že budete-li zboží posílat na dobírku, pak se vám bude určité procento objednávek vracet zpět jako nevyzvednuté. A pokud budete mít širokou nabídku textilu, může trvat i velmi dlouho, než si někdo další objedná přesně tento typ trička, barvy a velikosti.

5. Propagujte e-shop u své cílové skupiny

Když jste zaměřeni na úzkou cílovou skupinu, ve které se sami pohybujete (například jste cyklista), má to hned několik výhod. Víte, kde se tito lidé pohybují, co je zajímá, co čtou, na jaká videa se koukají, na jakých fórech diskutují, do jakých Facebookových skupin se přidávají, na jaké srazy či události jezdí, atd. Je pak pro vás daleko snazší najít potenciální zákazníky a oslovit je – a to i úplně zadarmo například formou hodnotného obsahu v podobě článků, fotografií či videí. Důležité je budovat s těmito lidmi vztah a pracovat na tom, aby si zapamatovali název vašeho e-shopu.

Další výhodou je to, že váš zákazník má okolo sebe mnoho lidí se stejným zájmem. Můžete tedy skrze něj cílit i na další potenciální zákazníky. Občas se stává, že e-shopaři díky zákazníkovi, který si u nich koupil jedno tričko, pak dostanou objednávku třeba na 30 zakázkově navržených triček pro celý tým.

Jednorázová zakázka pro fanoušky baseballového týmu.

6. Peníze až na druhém místě

A to nejdůležitější nakonec. Nedělejte to především pro peníze. Možná se vám to teď zdá nelogické, ale je to tak. E-shopaři, kteří si ve spolupráci s námi zakládali e-shop s tričky pouze za účelem zisku, vždy skončili jako první (až na pár vzácných výjimek). Naopak se velmi daří těm, které baví vytvářet hezkou grafiku, kterou pak lidé rádi nosí na tričkách, a dávají si s ní opravdu záležet. I v době kdy se jim třeba nedaří prodeje, tak je stále baví něco nového vymýšlet, vytvářet nové grafické motivy, komunikovat se svými zákazníky, vytvářet pro ně hodnotný obsah atd. Zkrátka z nich nikdy nevyprchá to nadšení pro věc, kterou dělají. Což jim mimochodem i přináší hodně peněz.

Autor článku: Jan Kovanda, zakladatel Toptrika

Chcete spolehlivý potisk? PŘEJÍT DO E-SHOPU